Happy New Year vanuit Sydney

3 januari 2016 - Brisbane, Australië

Allereerst nog de beste wensen voor 2016! Onze laatste week zit erop. Het was een geweldige vakantie! De afgelopen week hebben we nog prachtige dingen meegemaakt. In deze blog kunnen jullie onze laatste belevenissen lezen en de foto’s bekijken.

Dag 24:
Op 28 december zijn we ‘s ochtends om 10 uur vanuit Kempsey vertrokken. Het was lastig om een camping te vinden tussen Kempsey en Sydney. Na heel wat telefoontjes hebben we uiteindelijk een camping in Wilberforce gevonden. Deze camping ligt ten noordwesten van Sydney, dus hebben we vandaag weer heel wat kilometers gemaakt. Het voordeel was wel dat we nu dichtbij de Blue Mountains zitten, dus daar zijn we morgen binnen een uurtje. Deze dag was er niet zoveel te beleven. We hebben vooral veel kilometers gemaakt. Het valt op dat de wegen steeds groter en drukker worden in de buurt van Sydney. ’s Avonds zijn we nog even naar de lokale McDonald’s gegaan om gebruik te maken van de gratis WiFi.

Camping WilberforceFree WIFI

Dag 25:
De volgende dag, dinsdag 29 december, zijn we ’s ochtends naar de Blue Mountains gereden. De eerste plaats waar we naartoe reden was Katoomba. Wij hadden in eerste instantie het idee dat dat een klein dorpje zou zijn in de bergen. Dat bleek echter totaal anders te zijn. Het was een vrij grote plaats met enorm veel toerisme. Er was heel veel verkeer en een parkeerplaatsje vinden bleek ook een hele opgave te zijn. Nadat we uiteindelijk een plaatsje hadden gevonden, zijn we te voet naar de Three Sisters gelopen. De Three Sisters is een speciale rotsformatie dat een geliefd foto-object is. Via een toeristisch wandelpad langs de kliffen, kwamen we bij de Three Sisters uit. Het wandelpad was zeker de moeite waard. Ondanks dat het ook daar nogal druk was, hadden we er wel een prachtig uitzicht! De Blue Mountains dankt zijn naam aan de blauwe gloed, afkomstig van de eucalyptus bomen,  die over de bergen te zien is. Toen we bij het uitzichtpunt op de Three Sisters aankwamen, belandde we helemaal in een grote mensenmassa. Er stond zeker 1000 man om een foto of selfie te nemen. De uitvinder van de selfie-stick moet wel ontzettend rijk zijn met al zijn Aziatische klanten. Na de Three Sisters zijn we terug naar onze auto gelopen. Vervolgens zijn we verder naar het zuiden van de Blue Mountains gereden, richting de Jenolan Caves. De uitzichten waren schitterend! Vlak voordat we bij Jenolan waren, moesten we nog over een steile en smalle bergweg. Soms was de weg maar anderhalve auto breed en moesten we in de bochten wachten om het naderende verkeer er langs te laten. Nadat we deze 10 kilometer lange weg hadden gehad kwamen we aan bij Jenolan. Via een grot kwamen we in het plaatsje terecht. Nadat we onze auto hadden geparkeerd, zijn we door de andere grotten gelopen. Ook dit was weer een unieke ervaring. Vervolgens zijn we een parkeerplaats verder gereden, waar we de nacht hebben doorgebracht. Onze telefoons waren allemaal opgeladen, dus we konden wel een nachtje zonder stroom. We waren gelukkig niet de enige die op deze parkeerplaats sliepen. Na het avondeten hebben we nog een wandeling door het bos gemaakt, vlak voordat het donker werd. Doordat alle toeristen inmiddels weer weg waren, was het erg rustig. Hierdoor kwamen we veel dieren tegen op ons pad, zoals kangoeroes, wallabies en possums. Toen de avond viel en het inmiddels donker was, konden we genieten van een prachtige sterrenhemel. Doordat we midden in de bergen waren, was er geen achtergrond licht van omliggende steden, waardoor we miljoenen sterren konden zien! Af en toe werd de stilte doorbroken door geluiden van dieren in de bossen. Dit was een unieke avond in de schitterende natuur van de Blue Mountains!

Blue MountainsBlue MountainsThree SistersThree SistersBlue MountainsBlue MountainsAziatische selfiemakersJenolan CavesJenolan CavesJenolan CavesSlaapplaats JenolanKangoeroes in het wildWallabyJenolan CavesJenolan CavesJenolan CavesJenolan CavesKangoeroes in het wildPossum

Dag 26:
Op woensdag 30 december zijn we naar Sydney, onze eindbestemming, gereden. We hadden gisteren gebeld naar het hotel om te vragen of we al een nacht eerder konden komen, omdat we hadden gehoord dat we op oudejaarsdag al heel vroeg naar een plek moeten gaan om het vuurwerk te kunnen zien. Dat was gelukkig geen probleem, dus besloten we om de campervan een dag eerder in te leveren. Via de Blue Mountains kwamen we in Sydney terecht. We zijn eerst naar ons hotel gereden waar we ’s middags onze tassen konden achterlaten. Vervolgens zijn we naar het zuiden van Sydney gereden, waar we onze campervan moesten inleveren. In totaal hebben we 5057 km gereden in de afgelopen weken. Nadat onze campervan was ingeleverd, zijn we met de bus en de trein terug naar ons hotel gegaan. Volgens de recensies zou het hotel niet veel voor stellen, maar we bleken een compleet gerenoveerde hotelkamer te hebben met uitzicht over de stad. We hebben even een snelle hap in de stad gedaan, gedoucht en vervolgens nog even op stap geweest in Sydney. Samen met een groep Duitsers en Denen hebben we er een gezellige avond van gemaakt. Rond half 2 ’s nachts lagen we in bed. Toen we goed en wel net een half uur sliepen ging het brandalarm af in het hotel. We dachten eerst dat het onze wekker was, maar al snel bleek het toch het brandalarm te zijn. Toen het hele hotel was ontruimd en de brandweer was gearriveerd, bleek al snel dat het om een loos alarm ging en konden we rustig verder slapen.

Uitzicht vanuit hotelkamerOpera HouseEvacuatie

Dag 27:
Na een kort nachtje ging om 6.30 uur onze wekker al. We wilden namelijk al vroeg de stad in gaan om een goede plek te kunnen bemachtigen voor het vuurwerk. Tijdens oudejaarsdag is Sydney namelijk in verschillende zones verdeeld waarvan je het vuurwerk kunt bekijken. Als deze zones vol zijn, dan heb je pech. Om 8 uur ’s ochtends liepen we ons hotel uit. We besloten om naar de Botanic Gardens te gaan omdat we hadden gehoord dat het een goede plek is. Toen we om kwart over 8 aankwamen, bleken we zelfs aan de late kant te zijn. Er stonden al zo’n 5000 man voor de poorten van het terrein te wachten. Om 10 uur ’s ochtends gingen de toegangspoorten open. Rond half 1 waren we uiteindelijk pas in het park. Het park was enorm groot dus konden we nog een redelijke plek aan het water vinden. Nadat we de hele middag in het park hebben gehangen, begon om 6 uur het avondprogramma. Het programma begon met een stuntvliegshow en verschillende boten die over de rivier voeren. Om 9 uur, toen het inmiddels donker was, begon de eerste vuurwerkshow. We konden wat verder naar voren lopen, dus hadden we een perfect uitzicht! Deze show wordt gehouden voor de kleinere kinderen die niet tot 12 uur op kunnen/mogen blijven. Het is dus een soort pre-show. Deze vuurwerkshow was al enorm gaaf!! Vervolgens was er een botenparade met verlichte boten over de rivier. Om 11 uur begon het al langzaamaan nog drukker te worden langs de waterkant, dus besloten ook maar te gaan staan. We hadden wederom een goede plek met een perfect zicht op de Harbour Bridge. Om 12 uur was het dan zover. 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1… Happy New Year!! Een prachtige vuurwerkshow vanaf de Harbour Bridge, het Opera House en de rivier volgde. Dit was echt fenomenaal! We hebben nog nooit zo’n mooie vuurwerkshow gezien en dit zal ook niet snel overtroffen worden. Al het wachten was het meer dan waard! Via deze link kunnen jullie de officiële video van de vuurwerkshow bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=rkwta9rRbUk&feature=youtu.be.

Harbour Bridge en Opera HouseStuntvliegshowPoliceTug boatFireworksFireworksFireworksFireworksFireworksFireworksFireworks

Dag 28:
Nadat we hadden uitgeslapen, zijn we op 1 januari door het centrum van Sydney gewandeld. We zijn begonnen in de Sydney Tower. Bovenin de toren hadden we een heel mooi uizicht over de stad. Vervolgens zijn we naar het Opera House gelopen om daar wat foto’s te maken. Ook konden we het nu wat van dichterbij bekijken. Het zijn eigenlijk twee betonnen gebouwen, bekleed met kleine witte tegeltjes, die dienen als theaterzalen. Het kleinere derde gebouw is een restaurant en bar. Het geheel vormt een prachtig bouwwerk. Daarna hebben we onze dagtrip vervolgt met een kleine boottocht naar de andere kant van de rivier. Vanaf daar zijn we via de Harbour Bridge terug gewandeld. De Harbour Bridge bestaat uit vier pijlers. In één van de pijlers is een klein museum ingericht over de bouw van de brug. Het was erg interessant om eens te zien hoe ze ongeveer een eeuw geleden deze brug hebben gebouwd. Bovenop de pijler hadden we wederom een prachtig uitzicht! ’s Avonds hebben we nog een paar biertjes gedronken en wat gegeten bij een restaurantje. Via de Botanic Gardens zijn we vervolgens terug richting ons hotel gelopen. Toen de avond viel , konden we ook nog een paar prachtige plaatjes schieten van de Harbour Bridge en het Opera House. Hiermee hebben we onze prachtige tijd in Sydney en onze rondreis afgesloten. Het was een geweldige ervaring!

Sydney TowerSydney TowerSydney TowerHarbour Bridge en Opera HouseDidgeridooHarbour BridgeOpera HouseOpera HouseOpera HouseOpera HouseHarbour BridgeOpera House vanaf pijler Harbour BridgeOpera HouseHarbour Bridge en Opera HouseOpera HouseHarbour Bridge en Opera House

Dag 29:
Op zaterdag 2 januari was helaas de laatste dag van onze trip. Na het ontbijt zijn we nog door de winkelstraat gewandeld, Vervolgens zijn we met de trein naar het vliegveld gegaan. Om half 2 vlogen we terug naar Brisbane. Na een uur te hebben gevlogen, kwamen we in Brisbane aan en zijn we met de trein terug naar Sunnybank gegaan. Nadat we wat boodschappen hadden gehaald en eten hadden gemaakt, konden we moe maar zeker voldaan terug kijken op een geweldige reis door Australië! Het was in alle opzichten fantastisch!!

Vandaag zijn we bij Brisbane Brewing nog wat gaan eten en drinken om de tijd in Australië echt af te sluiten. Morgen staat ons een lange reis te wachten waar we allebei nu nog een beetje tegen op zien. We willen eigenlijk nog niet terug, want het Australische leven bevalt ons prima. Al denken onze ouders en vriendinnen daar waarschijnlijk anders over…

Brisbane BrewingBrisbane Brewing

Tot snel weer in Nederland!
Rick en Nick

1. De-Elsjes Vinkel:
    Zo, zo. Geweldig! Een goede terugreis en snel tot ziens! De Elsjes
  2. Liza Moerkens:
    3 januari 2016
    Geweldig weer,hele goede terug reis ook weer leuk om iedereen weer te zien.groetjes.
  3. Marina:
    3 januari 2016
    Dank je wel voor 4 maanden prachtige verhalen en fotos! We hebben er van genoten! Goede reis en tot gauw!
  4. Oma:
    3 januari 2016
    ja maar ook opa en oma denkt daar anders over wij hebben genoten van jullie maar zijn ook ontzettend blij om jullie weer veilig terug te zien Goede reis
  5. Kees en Rian:
    4 januari 2016
    Goede reis terug, was heel leuk dat je hier een paar keer op visite bent geweest. Was ook heel leuk en gezellig dat je je pa, ma en vriendin en neef mee heb gebracht we hebben dat echt heel leuk gevonden. En je weet het je bent altijd welkom als je nog eens keer naar Australia kom (en dat gebeurt vast nog wel, denk dat jullie het virus ook wel te pakken hebben) en je zoek en begin of eind (slaap)plaats. Groetjes Kees, Rian, Aristo, Charity en Bee.