North-Stradbroke Island, Brisbane, Mt Tamborine en Byron Bay

27 december 2015 - Kempsey, Australië

Na de laatste blog hadden jullie nog wat dagen tegoed. Hierbij dus weer al onze belevenissen van de afgelopen dagen. Wij wensen jullie weer veel plezier met het lezen van onze avonturen en het bekijken van de vele foto’s!

Dag 15:
Op zondag 20 december zijn we ’s ochtends een uurtje zuidelijker gereden. Het was eerst de bedoeling om in Sunshine Coast te overnachten, maar alle campings zaten daar vol. Vandaar dat we besloten om net onder Sunshine Coast te kamperen, in Caloundra. We kwamen rond de middag aan in Caloundra. Nadat we snel wat hebben gegeten en maar weer eens onze kleding hebben gewassen, zijn we door het plaatsje naar het strand gelopen. Daar hebben we nog een paar uurtjes op het strand gelegen. Tegen het einde van de middag zijn we via de kustlijn terug naar onze camping gelopen, waar veel vissers stonden. ’s Avonds hebben we in de campingkeuken onze kookkunsten nog eens vertoond, wat resulteerde een lekker bordje rijst met kip, paprika en broccoli in soja saus. Vervolgens hebben we de avond afgesloten met een potje monopolie bij de campervan onder het genot van een lekkere rum cola.

Campingplaats bij Caloundra

Dag 16:
De volgende dag, maandag 21 december, zijn we via de Glass House Mountains naar de Australia Zoo gereden. De Australia Zoo, ofwel ‘Home of the crocodile hunter’, is opgezet door Steve Irwin. Het is een prachtige dierentuin met heel ruime verblijven voor de dieren. Eerst hebben we de krokodillen bekeken, die allemaal zijn gevangen en verzorgd door Steve Irwin. Vervolgens hebben we een rondje langs het Australische wildlife gelopen. Hier konden we dieren zien zoals schildpadden, dingo’s, cassowaries en koala’s. Daarna zijn we naar de kangoeroes gegaan. Die zitten in een heel groot verblijf waar je doorheen kan wandelen en met de kangoeroes op de foto kan of voeren. Het is bijzonder dat je tussen de koala’s en kangoeroes kan lopen. Rond de middag zijn we naar een vogel- en krokodillen show gegaan. Dat was erg gaaf om te zien! Daarna zijn we richting de het tijgerverblijf gegaan. Daar was ook een show en presentatie met een tijger. Vervolgens zijn we nog naar het Afrikaanse gedeelte van de dierentuin gegaan, waar giraffen, zebra’s en neushoorns te zien waren. Als laatste zijn we ook nog bij het dierenziekenhuis gaan kijken. Daar werd op dat moment een koala geopereerd. Door de glazenwand konden we zien hoe de dierenverzorgsters te werk gingen.

Na de dierentuin zijn we doorgereden richting Brisbane. Bij Brisbane zijn we eerst nog even langs Mount Coot-tha gereden, zodat Rick ook het uitzicht over Brisbane kon aanschouwen. Vervolgens zijn we doorgereden naar het huis waar ik de afgelopen 3 maanden ben verbleven. Mijn kamer was nog vrij, dus konden we daar overnachten. Dat scheelde weer een overnachting op een camping. De campingplaatsen zijn zo net voor kerst sowieso nogal moeilijk te vinden.

Australia ZooAustralia ZooAustralia ZooTijger bij Australia ZooAustralia ZooAustralia ZooSteve IrwinCrocodile ShowCrocodile ShowCrocodile ShowVogel show in de Australia ZooKoala in Australia ZooKangoeroe in Australia ZooKangoeroe in Australia ZooKoala in Australia ZooCassowary in Australia ZooDingo in Australia ZooKrokodillen in Australia ZooTortoise in Australia ZooGlass House MountainsBrisbane vanaf Mt Coot-tha

Dag 17:
Op dinsdag 22 december zijn we naar North-Stradbroke Island gegaan. North-Stradbroke Island ligt ten westen van Brisbane. Met de ferry zijn we vanaf Cleveland naar Dunwich gevaren. Vanaf Dunwich zijn we naar het noordelijkste puntje van North-Stradbroke Island, genaamd Point Lookout, gereden. In Point Lookout hadden we vantevoren al een campingplaats gereserveerd. Onze camping lag recht aan het strand, dus nadat onze campervan op zijn plek stond, zijn we direct naar het strand gegaan. Na een paar uurtjes op het strand te hebben gelegen en gezwommen in de oceaan, heeft Rick zijn hengel gehaald. Aan het einde van de middag stonden er namelijk veel vissers, dus besloten wij ook maar eens een poging te wagen. In tegenstelling tot de andere vissers, hadden we na een uurtje onze beloning. Een mooi scholletje van ongeveer 30 cm. Toen de avond viel, zijn we terug naar de camping gelopen. Uiteindelijk hebben we de avond  op dit prachtige eiland afgesloten met een paar biertjes.

Op de ferryFishingVisje gevangen op North-Stradbroke IslandSunset

Dag 18:
De volgende dag hebben we ’s ochtends twee surfplanken gehuurd. We hadden besloten om naar het strand aan de oostkant van het eiland te gaan. Vanaf een afstandje zagen de golven er erg goed uit en er waren ook veel surfers. Toen we in het water op ons plankje dreven, kwamen we erachter dat dit allemaal gevorderde surfers waren. De golven waren namelijk meters hoog! We keken er recht tegen op. Nadat we toch een aantal pogingen hadden gewaagd, hadden we besloten om een ander strand op te zoeken. We waren namelijk al een aantal keren gegrepen door de branding en volledig meegesleurd door de golven. Het was iets te gevaarlijk naar ons idee..

Daarna zijn we naar het strand gereden waar we de dag ervoor ook waren. Daar waren de golven een stuk beter voor ons niveau. Het lukte uiteindelijk om een paar keer te staan, maar door de sterke stroming bleef het toch lastig. Al met al was het toch leuk om het weer eens te proberen, maar het zal onze sport nooit worden.

Rond 2 uur zijn we weer terug naar Dunwich gereden waar we om 3 uur met de ferry de oversteek terug naar Brisbane hebben gemaakt. Nadat we waren gedoucht en onze kleren hadden gewassen, zijn we naar het Gardencity winkelcentrum gegaan. Daar hebben we bij Grill’d, een hamburgerrestaurant, gegeten. Vervolgens zijn we met de bus naar South Bank gereden. Daar hadden we met Tom afgesproken. Tom is de jongen uit Wales die we tijdens de zeiltocht in Airlie Beach hadden ontmoet. Met hem een aantal biertjes gedronken en de avond afgesloten met hoe kan het ook anders: Bundaberg Rum. Het was erg gezellig met zijn drieën!

Cylinder BeachAvondje drinken met Tom

Dag 19:
Nadat we ’s ochtends onze kater hadden doorstaan, zijn we verder naar het zuiden gereden. Het was een regenachtige middag. Na 2 uur te hebben gereden, zijn we in Kingscliff aangekomen. Kingscliff ligt net onder Gold Coast, want net als rondom Sunshine Coast, was ook alles rondom Gold Coast vol. We zijn vandaag ook de grens tussen Queensland en New South Wales overgestoken. Dat betekent een uurtje vooruit in de tijd en dus is het tijdsverschil met Nederland inmiddels 10 uur. In Kingscliff had het de hele avond geregend, dus moesten we onze campervan ombouwen zodat we binnen konden koken en eten, ofwel het ultieme ‘kramperen’. Dit was gelukkig pas de eerste keer tijdens onze trip dat het echt als kramperen voelde…

De grens tussen Queensland en New South WalesKramperen

Dag 20:
Na een hele nacht regen te hebben gehad, hebben we op vrijdag 25 december een bezoek gebracht aan Lamington National Park. Vanuit Kingscliff zijn we over smalle en steile bergweggetjes naar Natural Bridge gereden. We kwamen erachter dat onze benzinetank al aardig leeg begon te lopen, dus waren we op zoek naar een benzinestation. Echter bleek dat de dichtstbijzijnde nog een dik half uur rijden was. Uiteindelijk hebben we het benzinestation gehaald, maar waren we wel weer vlakbij Gold Coast. We moesten nog boodschappen halen voor onze kerstmaaltijd, maar alles was natuurlijk gesloten op kerstdag. Vervolgens zijn we naar Mount Tamborine gereden. Onderweg kwamen we verschillende uitzichtpunten tegen. Vanaf de Knoll Road lookout zijn we via het regenwoud naar Cameron Falls gelopen. De waterval was tientallen meters hoog en mooi om te zien. Ook hadden we een prachtig uitzicht over de vallei met in de verte de hoogbouw van Brisbane. Na een wandeling van een half uur waren we weer terug bij de campervan. Echter bleken we onderweg tijdens onze wandeling wat dieren te hebben gevangen. Onze schoenen en onderkant van onze benen zaten vol met bloedzuigers. De meeste zaten gelukkig nog los, maar we hadden toch een paar beten. Nadat we allebei zo’n 10 bloedzuigers hebben verwijderd van onze enkels en schoenen hebben we onze weg vervolgd naar het Dutch Bite cafe, een Nederlands eetcafé. Helaas was ook deze gesloten vanwege kerstmis. Een eindje verderop was er wel een restaurantje open waar we een burgertje hebben gegeten. Vervolgens zijn we doorgereden naar de Glow worm grot, maar ook deze was helaas gesloten. Maar gelukkig hadden we nog een mooi alternatief. Nadat we half uurtje hadden gereden, kwamen we aan bij een parkeerplaats midden in het bos, genaamd Killarney Glen. Via een steile weg naar beneden kwamen we bij een rivier aan. Een stukje verderop was er een waterval. Tussen de rotsen van de waterval ligt een hartvormig meertje. We waren deze plaats op een forum op internet tegen gekomen. Het was dus leuk om precies dezelfde plek te vinden als op het forum werd aangegeven, want er was geen wandelroute en er stonden geen bordjes die ons in de juiste richting wezen.

Hierna zijn we doorgereden naar Wardell, ongeveer 50 km ten zuiden van Byron Bay. Daar werden we ontvangen door een zeer vriendelijke campingeigenaar. Nadat we onze campervan hadden geparkeerd, konden we aan ons 3 gangen kerstdiner beginnen. Als voorgerecht hadden we tomatensoep, daarna hadden we gebakken wedges met spek en als nagerecht aardbeien met suiker. Al met al een prima camping-kerstdiner met al onze ingrediënten die we nog hadden. Het blijft toch wel speciaal om de kerst te vieren terwijl het buiten 30 graden Celcius is.

Uitzicht bij Mount TamborineBrisbane vanaf Mt TamborineCameron FallsBloedzuigersGebeten door een bloedzuigerKillerney GlenMerry ChristmasTomatensoepje als voorgerecht

Dag 21:
Op zaterdag 26 december zijn we naar Byron Bay gegaan. Via de toeristische route langs de kust zijn we naar het meest oostelijke puntje van Australië gereden. Bovenaan de berg staat een vuurtoren en hadden we een prachtig uitzicht over de Australische kusten. Vervolgens zijn we naar het centrum van Byron Bay gereden om naar het strand te gaan. Na 3 rondjes door Byron Bay te hebben gereden, vonden we uiteindelijk een parkeerplaats. Byron Bay is erg toeristisch en populair onder jongeren en backpackers. ’s Middags hebben we op het strand gelegen. Bij de stranddouches hebben we ons even opgefrist om vervolgens op stap te gaan. Nadat we onze pizza op hadden, zijn we naar het Byron Bay beach hotel gegaan. Het was er erg druk en gezellig! Toen de zon onder ging, veranderde het grote terras in een dansvloer. Hier hebben we tot in de late uurtjes gefeest! Rick zou ’s avonds nog terug rijden naar de camping dus hij kon de hele avond geen biertjes of andere lekkere drankjes drinken. Eenmaal terug op de camping hebben we, zoals onze vaders ook altijd doen, nog een lekker afzakkertje genomen: een Bundaberg Rum met cola.

Cape Byron BayCape Byron BayCape Byron BayOp het meest oostelijke punt van AustraliëLighthouseCape Byron BayByron Bay beach hotelStappen in Byron Bay Beach Hotel

Dag 22:
De volgende dag reden we rond half 11 van de camping in Wardell. Rick achter het stuur en met Nick naast hem die nog wat last had van zijn laatste drankje van de avond ervoor. We zijn vandaag weer een flink stuk zuidelijker gereden. Via Coffs Harbour zijn we naar Kempsey gereden. Onderweg zijn we in Coffs Harbour gestopt om boodschappen te doen. Ook zijn we nog langs een oude gevangenis, genaamd Trial Bay Gaol, in South West Rocks gereden. We wilden in eerste instantie daar kamperen, maar ook daar was alles bezet. We zijn uiteindelijk in Kempsey terecht gekomen en konden daar de campervan parkeren voor een nachtje. Er was daar niet zoveel te beleven, dus hebben een rustige avond beleefd. Daar hadden we ook weer eens tijd om deze blog te schrijven, want met al die activiteiten schiet er weinig tijd over om wat te schrijven.

Trial Bay Gaol

Tot zover weer onze belevenissen tijdens onze geweldige trip! De komende dagen gaan we naar de Blue Mountains en zullen we uiteindelijk in Sydney eindigen, waar we Nieuwjaar gaan vieren.

See ya,

Rick en Nick

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Oma:
    28 december 2015
    Geniet nog want de laatste dagen komen eraan Ik denk dat jullie helemaal geen zin hebben om in het vliegtuig te stappen nog veel plezier
  2. De-Elsjes Vinkel:
    29 december 2015
    Alweer een mooi verhaal, met mooie ervaringen. Enkele plekken komen me erg bekent voor. Geniet er nog van!. Groetjes uit Vinkel