Whitsundays, Bundaberg, Mon Repos en Sunshine coast

19 december 2015 - Coolum Beach, Australië

We zijn weer meer dan een week verder, dus het is weer tijd voor een nieuwe reisblog. Zoals ik in de vorige blog al had verteld, zijn we op zaterdag 12 december gaan stappen in Airlie Beach. Op de zondag erna zijn we naar het centrum van Airlie Beach gegaan om in te checken voor onze zeiltocht.

Dag 9:
Op maandag 14 december was het dan zover. Onze zeiltocht in de Whitsundays begon maandagochtend om half 9. Met nog 10 andere toeristen en twee bemanningsleden zijn we twee dagen langs de Whitsundays Islands gevaren. Nadat we de haven uit waren, konden de zeilen worden gehesen. Samen met een paar man waren de zeilen zo omhoog. Op de boot hadden we al snel contact met een stel uit België en een stel uit Wales. Jaja, wij zaten op de boot met de stelletjes. Even voor de duidelijkheid.. Dat zijn wij niet haha! Na de overheerlijke lunch was het tijd om een duik in het kraakheldere water te nemen. Bij de eerste baai die we tegen kwamen, hebben we gesnorkeld. Dit was niet zo mooi als het Great Barrier Reef in Cairns, maar desondanks was dit ook weer een unieke omgeving om te snorkelen. Na het snorkelen voeren we weer verder naar de volgende baai. Tussendoor liet de schipper ons ook nog even varen. De tweede snorkelspot was al veel mooier dan de eerste waar we gestopt waren. Hier was het koraal veel kleurrijker. Het meest bijzondere was de schildpad die we tot drie keer op rij voorbij zagen zwemmen! Na de tweede snorkelspot voeren we verder naar het meest unieke strand ter wereld: Whitehaven Beach. Het parelwitte strand is adembenemend mooi! Het fijne zand wordt zelfs gebruikt om sierraden mee op te poetsen. Het is ook verboden om (een beetje) van het zand mee te nemen. Hier staan erg hoge boetes op.
Door de zandbanken krijgt het felblauwe water de meest wonderlijke kleuren. Toen we door het water liepen, zagen we ook een aantal kleine citroenhaaien. Nu waren ze nog onschuldig, maar deze kunnen enkele meters groot worden.  Nadat we op het strand waren geweest, zijn we verder gelopen naar een uitzichtpunt waar we een prachtig uitzicht hadden over Whitehaven Beach, de Hill Inlet en de omliggende eilanden. Vervolgens zijn we verder gevaren naar een baai waar we ook onze avondmaal kregen. Daar konden we met een verfrissend biertje genieten van de ondergaande zon. Wederom een unieke ervaring om dat op deze locatie mee te mogen maken! Toen de avond viel, konden we genieten van de sterrenhemel boven ons. Indrukwekkend! Samen met Tom en Anni, het stel uit Wales, hebben we de avond doorgebracht. Toen bijna iedereen al lag te slapen, besloten we ook maar onze ogen te sluiten. Aangezien de bedjes in de boot nog kleiner waren dan in onze campervan, was het niet al te comfortabel.

Sailing trip WhitsundaysSailing trip WhitsundaysSailing trip WhitsundaysSailing trip WhitsundaysSailing trip WhitsundaysWhitehaven BeachWhitehaven BeachWhitehaven BeachCitroenhaaienWhitehaven BeachWhitehaven BeachWhitehaven BeachZonsondergangZonsondergangSlaapplaatsen

Dag 10:
De volgende ochtend voeren we na ons ontbijt weer verder. Wij kunnen je vertellen.. er zijn slechtere plekken om wakker te worden. Na een heel stuk te hebben gevaren, kwamen we aan bij het strand van Hayman Island. Dit is een eiland met een 5 sterren resort waar sterren zoals Katy Perry en Johnny Depp  zijn geweest. Een kamer op dit eiland kost minimaal 1000 dollar per nacht. Het enige wat men beschikbaar stelt, is het strandje aan de andere kant van het eiland. Daar konden we een uurtje verblijven om te gaan snorkelen. Na de lunch zijn we weer richting de haven van Airlie Beach gevaren. Toen we de juiste richting hadden bereikt, konden de zeilen weer worden gehesen om vervolgens terug naar Airlie Beach te zeilen. Rond 5 uur waren we weer terug in de haven en konden we weer terug kijken op twee schitterende dagen! Nadat we nog even langs de supermarkt zijn geweest en op de camping hadden gedoucht, zijn we met de taxi weer terug naar het centrum van Airlie Beach gegaan. Daar hadden we met Tom en Anni afgesproken om deze geweldige trip samen af te sluiten! Het was een ervaring om nooit meer te vergeten!!

Sailing trip WhitsundaysSailing trip WhitsundaysRoute door WhitsundaysPoolen met Tom en Anni

Dag 11:
Zoals we in de vorige blog al hadden vermeld, zouden we nog een activiteit in Airlie Beach gaan doen. Op woensdagochtend 16 december zijn we beide met een jetski door de Whitsundays gevaren. Om half 9 werden we ’s ochtends met een busje opgehaald bij de camping en na de instructies was het tijd om de jetski op te gaan. In de haven moesten we nog rustig varen, maar zodra we daar uit waren, kon het gas erop! Met topsnelheden van 70 km/h scheurden we over de golven heen. Dat was al heel erg gaaf! Echter maakte Nick nog wel een stuurfoutje. Bij de eerste de beste bocht die we maakten stuurde hij te scherp in, waardoor hij met veel snelheid van zijn jetski werd gelanceerd.
Even verderop hadden we nog een korte pauze op Daydream Island. Na de stop gingen we terug richting de haven. Op dit gedeelte waren de golven erg hoog, waardoor we meters de lucht in konden springen met onze jetski! Dat was ook weer erg gaaf om te doen! Vlak voordat we de haven bereikte, was de zee rustiger en konden we nog even op topsnelheid over de oceaan scheuren. Dit was echt de gaafste activiteit die we tot nu toe hebben gedaan!
Nadat we weer waren opgefrist en hadden gegeten,  was het tijd om Airlie Beach te verlaten. We hebben hier een ontzettend gave tijd gehad! ’s Middags zijn we verder naar het zuiden gereden naar de camping in Armstrong Beach, net iets onder Mackay, waar we de nacht hebben doorgebracht.

Jetski tour WhitsundaysJetski tour WhitsundaysJetski tour WhitsundaysJetski tour WhitsundaysJetski tour WhitsundaysJetski tour WhitsundaysJetski tour WhitsundaysCamping bij Armstrong BeachCamping bij Armstrong Beach

Dag 12:
De volgende ochtend zijn we weer vroeg vertokken, omdat we wisten dat het een lange trip zou worden vandaag. Vanuit Armstrong Beach zijn we via de Bruce Highway naar Rockhampton gereden. Vervolgens zijn we verder het binnenland in gereden en via Mount Morgan naar de Calide Mine gereden. Daar konden we vanuit een uitzichtpunt de mijn bekijken. Een grote dragline was er aan het werk, dus dat was wel mooi om te zien. Daarna zijn we via Biloela en Gladstone naar Town of Seventeen Seventy gereden. Daar kwamen we pas om half 7 aan. In het donker hebben we toen onze campervan op een camping gezet en hebben we ons eten klaar gemaakt. Even dachten we dat er een dropbear uit de palmboom naar beneden kwam. Gelukkig was het een onschuldige Possum ;-). Het was dus een dag waarbij we vooral in de auto hebben gezeten en veel van het Australische landschap hebben gezien.

Calide mineCalide mine

Dag 13:
De volgende ochtend vertrokken we weer vanuit Town of 1770. In het dorp kwamen we langs de kant van de weg nog een kangoeroe tegen. Geen dode kangoeroe deze keer zoals er zoveel van langs de kant liggen, maar een levende! We konden van dichtbij een mooie foto maken.
Doordat we gisteren heel wat kilometers hebben gemaakt, kwamen we op vrijdag 18 december, na een uurtje rijden, in Bundaberg aan. In Bundaberg hebben we de rum brouwerij bezocht. Daar konden we eerst in het museum onze kennis verreiken. Vervolgens kregen we een rondleiding langs de verschillende stappen van het brouwen. We konden de melasse proeven, dat als basisproduct voor de rum wordt gebruikt. Even verderop kregen we informatie over de verschillende smaken rum die men daar maakt. Uiteraard is een rondleiding door een brouwerij niet compleet zonder proeverij. In de bar konden we twee verschillende smaken rum proeven. De Bundaberg Mutiny beviel ons allebei erg goed, dus hebben we maar besloten om daar gelijk een fles van te kopen.
Nadat de rum wat was gezakt en we hadden gegeten, zijn we verder naar Bargara gereden. Daar hebben we onze campervan op een camping langs de kust gezet en hebben we nog een uurtje op het strand kunnen zitten.
’s Avonds zijn we een stukje verderop naar Mon Repos gegaan. In deze tijd van het jaar komen de schildpadden daar op het strand om eieren te leggen. Rond half 12 was het tijd om het strand op te gaan. Daar lag een schildpad van ongeveer een meter groot een gat te graven. Op dat moment konden we alleen nog maar achter de schildpad staan, maar toen ze begon met haar eieren te leggen, konden we er allemaal omheen staan. Na een uur was ze klaar en liep ze weer terug de zee in. Daarna werden de 157 eieren weer opgegraven en op een veiligere plek weggelegd. Dit was wederom een erg unieke ervaring!

Kangoeroe in Town of 1770Bundaberg rum breweryBundaberg rum breweryBundaberg rum breweryProeverij Bundaberg rum breweryProeverij Bundaberg rum breweryBundaberg rum brewerySchildpad bij Mon ReposSchildpad bij Mon Repos157 eieren

Dag 14:
Op zaterdag 19 december zijn we ’s ochtends weer verder gereden. We zijn via Maryborough, Gympie, Noosa Heads naar Coolum gereden. Onderweg zijn we ook nog in Hervey Bay gestopt. Vanaf daar konden we Fraser Island zien liggen. De camping, waar we die nacht verbleven, lag  aan het strand, dus ’s middags hebben we nog even op het strand gelegen. ’s Avonds hadden we besloten om het nachtleven van Coolum op te zoeken, maar ondanks dat het zaterdag was, was er weinig te beleven. We zijn uiteindelijk naar een groot hotel gegaan, waar een restaurant en een sportbar was. Na wat biertjes te hebben gedronken in de bar hadden we het wel gezien en zijn we terug naar de camping gegaan.

Hervey BayCheersBeach bij Coolum

Tot zover weer een update van de afgelopen dagen. De rest van de dagen die erop volgen, komen in een volgende blog weer aan bod. Hopelijk kunnen jullie een klein beetje mee genieten van de fantastische tijd die wij hier beleven!!

See ya,
Rick en Nick

1. De-Elsjes Vinkel:
    24 december 2015
    Wederom hebben jullie weer prachtige dagen gehad en mooie ervaringen. Fijne Feestdagen. Groetjes de Elsjes
  2. Oma:
    24 december 2015
    Het ziet er allemaal weer geweldig uit het zal wennen zijn voor jullie in het koude Nederland Xx
  3. Lilliane:
    24 december 2015
    Geniet van Kerstmis in de zomer! Ook dat is een unieke ervaring. Wel raar "Jingle bells in the snow" terwijl het 30 graden is.