Tijd voor vakantie!

13 december 2015 - Airlie Beach, Australië

Inmiddels zijn Rick en ik al weer een weekje bezig met onze reis door Australië. Maar eerst nog even terug naar de laatste week van mijn stage. In de laatste week heb ik vooral aan mijn verslag gewerkt en de simulaties afgemaakt. Ook ben ik begonnen met de voorbereidingen voor onze road trip. Op vrijdag, de laatste dag, heb ik een presentatie gegeven voor mijn professor en een aantal andere medewerkers van de onderzoeksgroep. De professor was tevreden met de resultaten, dus ik kan weer een periode afsluiten en met succes. Er moet nog wel wat gebeuren aan het verslag, maar daar heb ik nog wel een aantal dagen voor in Nederland. Na mijn presentatie ben ik met Felipe, Rich en Viv, andere studenten waar ik contact mee had, nog wat gaan drinken bij de universiteit. Kort daarna was het tijd om ook van hun afscheid te nemen. Op naar een volgende periode en dat is voor mij: Vakantie!!

Vanuit de universiteit ben ik gelijk met de trein naar het vliegveld gegaan om Rick op te halen. Na een lange reis is hij dan eindelijk aangekomen. Samen gaan we langs de oostkust van Australië reizen. Na een goede nacht te hebben geslapen, zijn we op zaterdagochtend eerst naar het winkelcentrum gegaan om een simkaart en OV-kaart voor Rick te regelen. Vanuit daar zijn we door naar Brisbane city gereden. Nu kan ik ook aan hem laten zien waar ik de afgelopen maanden heb geleefd. We zijn begonnen op South Bank. Daar hebben een lekker biertje op het terras gedronken. Ondanks dat het nog maar half 12 ’s ochtends was, was het niet raar om al aan het bier te gaan aangezien iedereen op het terras al een glas bier of wijn voor zich had staan. Dit waren de eerste en er zullen er de komende weken nog vele volgen. Vervolgens zijn we met de boot naar de andere kant van het centrum gevaren. Vanaf daar zijn we door de binnenstad gewandeld naar King George Square. Onderweg hebben we nog geluncht bij de Subway. In Brisbane is de kerstgekte inmiddels al een paar weken aan de gang. Er staat een grote kerstboom op het King George Square en alle winkelcentra zijn al volop versierd. Toch een rare gewaarwording met 30 graden Celsius buiten. ’s Avonds ben ik samen met Rick en Aristo bij Grill’d gaan eten met uiteraard een paar biertjes.

De voorbereidingen voor onze road tripSouth BankBiertjes bij South BankKerstverlichting BrisbaneKerstverlichting BrisbaneEten bij Grill'd

Dag 1:
Op zondag 6 december begon onze reis door Australië. Om 10 uur zijn we vertrokken naar Cairns. Vanuit het vliegtuig hadden we een prachtig zicht op Brisbane en de koraalriffen van het Great Barrier Reef. Rond 12 uur zijn we in Cairns geland. Kees en Rian stonden ons al op te wachten bij het vliegveld. Daar kunnen we de komende dagen verblijven om de omgeving van Cairns te ontdekken. Op zondagmiddag zijn we begonnen met een bezoekje aan Kuranda. Dat is een klein plaatsje in het rainforest. Halverwege de rit zijn we gestopt bij het uitzichtpunt langs de weg. Vanaf daar hadden we een prachtig uitzicht op Cairns en omgeving. Voordat we bij Kuranda waren, hebben we een korte wandeling door het regenwoud gemaakt. Vervolgens zijn we door gereden naar Kuranda waar we bij het treinstation zijn gestopt om wat foto’s te maken van dit nostalgische station. Nadat we door Kuranda zijn gereden, zijn we iets verderop gestopt bij de Barron Falls. Ondanks dat er weinig water stroomde omdat het regenseizoen nog niet is begonnen, was het wel een schitterend plaatje. We hebben de middag afgesloten bij de Crystal Cascades. Dit is een rivier die vanuit de bergen richting zee stroomt met vele watervallen. Mijn stagebegeleider raadde al aan om er naartoe te gaan, omdat de locals daar vaak gaan zwemmen. Na een korte wandeling stroomopwaarts, kwamen we bij een 10 meter hoge waterval waar we een verfrissende duik konden nemen. Toen de zon achter de bergen verdween, zijn we terug naar Redlynch gereden, waar we friet met frikandellen en kroketten hebben gegeten bij Kees en Rian. Na een gezellige avond zijn we weer op tijd ons bed ingedoken, want de volgende ochtend moesten we er vroeg uit.

Op naar CairnsBrisbane airportBrisbane cityGreat Barrier Reef vanuit het vliegtuigWelkom in CairnsUitzichtpunt CairnsKuranda railway stationBarron FallsCrystal CascadesCrystal Cascades

Dag 2:
Op maandag zijn we namelijk naar het Great Barrier Reef gegaan. We hadden een tour geboekt waarbij we op drie verschillende plaatsen op het Reef stopten om te gaan snorkelen. Ondanks dat het voor mij de derde keer was dat ik naar het Great Barrier Reef ging, was toch weer een prachtige ervaring. Ook voor Rick was het heel bijzonder uiteraard. Vooral de derde stop was erg bijzonder! We begonnen met een snorkeltour samen met een gids. Hij wees ons de plekken aan waar we de kleine clownvisjes, oftewel Nemo, konden zien tussen het koraal. Na de tour zijn we met z’n tweeën nog een stukje verder gaan snorkelen. Daar kwamen we op een gegeven moment een enorme pijlstaartrog tegen. We schrokken allebei van de grootte van dit beest. Zijn lichaam was zeker anderhalve meter groot. Met zijn staart erbij was hij zeker meer dan 2,5 meter groot. Met de gedachte dat Steve Irwin dood is gestoken door een pijlstaartrog, zijn we er in een grote boog omheen gezwommen. Toen de rog ons in de gaten had, draaide hij om en zwom van ons vandaan. Wauw wat was dat gaaf! Een stukje verderop ontstond alweer de volgende verbazing. We zagen een grote zeeschildpad die heel relaxt door het water zwom en naar boven kwam om lucht te happen. Het is een zeer bijzondere ervaring om naast zo’n beest over het Great Barrier Reef te zwemmen! Hier hebben we helaas geen foto’s van, dus kunnen we dat niet met jullie delen, maar voor ons was dit een geweldige ervaring dat we niet snel zullen vergeten! ’s Avonds zijn Rick en ik in Cairns aan de boulevard wat gaan eten. Het was erg gezellig en er hangt daar altijd een gemoedelijke sfeer.

Snorkelen bij het Great Barrier ReefGreat Barrier ReefSnorkelen bij het Great Barrier ReefSnorkelen bij het Great Barrier ReefUiteten in Cairns

Dag 3:
De volgende dag hebben we het regenwoud ten noorden van Cairns bezocht, het Daintree Rainforest. Via de snelweg langs de kust, zijn we het regenwoud ingereden. Halverwege zijn we nog bij een park gestopt waar we via verschillende wandelpaden de planten in het regenwoud konden zien. Ook was er een uitkijktoren om het groene dak van het regenwoud te zien. Vervolgens zijn we doorgereden naar Cape Tribulation, oftewel “where the rainforest meets the Great Barrier Reef”. Het strand is werkelijk een schitterend plaatje! Wandelend door het losse zand hebben we genoten van het uitzicht dat deze prachtige plek biedt. Na Cape Tribulation zijn we terug richting Cairns gereden. Onderweg zijn we nog gestopt bij het uitzichtspunt Rex Lookout en het plaatsje Mossman Gorge. Bij Mossman Gorge hebben we een wandeling door het regenwoud gemaakt in de hoop een cassowary te spotten, maar helaas. Echter hebben we wel onze eerste slang gezien. Dit was nog maar een onschuldig beestje van ongeveer een meter lang met een dikte van een tuinslang. ’s Avonds hebben we de 'barbie' aangestoken bij Kees en Rian.

Daintree RainforestDaintree RainforestDaintree RainforestCassowary before and afterCape TribulationCape TribulationCape TribulationCape TribulationSlang bij Mossman GorgeMossman Gorge

Dag 4:
Op woensdagochtend hebben we onze campervan opgehaald waar we de komende weken mee rond reizen. Rond de middag zijn we vervolgens met Charity, de dochter van Kees en Rian, en haar vriend naar Lucinda gereden om te vissen. Ondanks dat de reis ernaartoe 3 uur duurde, was dit wel een perfecte plek om te vissen. Onderweg zijn we nog gestopt waar we een mooi uitzicht op Hinchinbrook Island hadden. Vanaf de steiger hadden we voldoende plaats om een aantal hengels uit te gooien. ’s Middags hadden we al een Giant Trevally gevangen, maar toen de avond begon, vingen we de een na de andere. In totaal hebben we acht vissen gevangen, waarvan er zeven groot genoeg waren om mee naar huis te nemen. De andere vissen die we vingen, waren Grunters en Salmons. Ook dit was weer een geweldige dag om als ‘toerist’ tussen de locals vanaf de pier te vissen.

Uitzicht op Hinchinbrook IslandVissen bij LucindaVissen bij LucindaVissen bij LucindaVissen bij LucindaVissen bij Lucinda

Dag 5:
Op donderdag zijn we op pad gegaan met ons busje. Via Mareeba en Atherton zijn we door de outback naar het waterfall circuit bij Millaa Millaa gereden. Onderweg zijn we nog gestopt bij de Curtain Fig Tree, de gewurgde boom, en bij Herberton. Bij Herberton hebben ze een ouderwets dorp gebouwd met allemaal bestaande huizen vanuit Queensland. Het was best bijzonder om te zien hoe men vroeger hier leefden. Het heeft wel iets weg van een western dorp. Bij het waterfall circuit hebben we een aantal watervallen bezocht. Telkens kwamen we na een korte wandeling bij een open plek in het bos waar liters water naar beneden kwamen vallen. Het blijft een magisch gezicht. Na de watervallen zijn we via Innisfail terug naar Cairns gereden. De eerste 300 km met het busje zitten erop. ’s Avonds hebben we de gevangen vis van gisteren gegeten, die Rian heerlijk had klaar gemaakt. Na het eten zijn we nog een rondje gereden om de verlichte huizen te zien. In Nederland zie je af en toe al de meest kitscherige voorgevels tijdens de kerstperiode, maar dat is niets in vergelijking met hier!

Curtain Fig TreeCurtain Fig TreeHerberton villageMillaa Millaa FallsWaterfall circuitWaterfall circuitWaterfall circuitDe gevangen visKerstverlichtingKerstverlichting

Dag 6:
Na de laatste nacht bij Kees en Rian te hebben geslapen, was het tijd om te vertrekken vanuit Cairns. Nadat we afscheid hadden genomen van Kees en Rian, zijn we vertrokken richting het zuiden. Dankzij de gastvrijheid van Kees en Rian hebben we een geweldige start van onze trip gemaakt. We zijn ze daar ook heel erg dankbaar voor! Onderweg naar het zuiden zijn we bij de Babinda Boulders gestopt. Hier stroomt een rivier door het regenwoud met daarin glad geslepen stenen. Ook dit gaf weer een mooi plaatje. Vervolgens zijn we bij de Josephine Falls gestopt om daar nog wat foto’s te nemen van deze prachtige waterval. Dit was tot nu toe de mooiste die we hebben gezien. Vanaf daar zijn we in één ruk via Innisfail, Ingham, Townsville en Ayr naar Alva gereden. Hier hebben we onze eerste nacht op de camping doorgebracht. Het blijkt maar weer hoe groot Australië was, want we hadden het qua tijd een beetje verkeerd ingeschat. Om kwart voor 8 kwamen we in het donker bij de camping aan. Daar hebben we onze eerste maaltijd op het gaspitje van Rick gemaakt. We hadden hamburgers, worstjes, aardappelschijfjes en sla klaar gemaakt. Onze ouders hoeven zich in ieder geval geen zorgen te maken, want wij komen niets te kort!
Onze camping lag aan zee, dus hadden we in gedachte om nog even op het strand te gaan kijken. Desondanks moesten we nog een stuk door het bos lopen om bij de zee uit te komen. Toen we onze zaklampen aan deden, zagen we twee kangoeroes voor ons weg springen. Ook kwam we een dikke pad en heel veel spinnen tegen. Toen we een stukje verderop een slang tegen kwamen, hebben we toch maar besloten om terug te keren. Wie weet wat we verderop nog tegen zouden komen met al die beesten hier. Nadat alle muggen waren dood geslagen in ons busje was het tijd om te gaan slapen.

Josephine FallsBabinda BouldersCane trainOnderweg in het busjeBruce HighwayEerste avond koken

Dag 7:
Ondanks dat we al op tijd wakker waren door de brandende zon op onze bus, hebben we heerlijk geslapen. Na een ontbijtje met spek en eieren hebben we onze spullen ingepakt en zijn we door gereden naar het zuiden. De eerste stop was Bowen. Bij Bowen hadden we een aantal prachtige uitzichtpunten. Bij het eerste punt moesten we een steile helling omhoog. Beneden aan de helling stond al een gecrashte auto in de berm. Na het spannende ritje omhoog hadden we een prachtig uitzicht. Vervolgens zijn we doorgereden naar Dingo Beach. Het was de bedoeling om bij Dingo Beach te overnachten op een camping, maar toen we daar rond de middag aankwamen, hebben we toch maar besloten om verder te zoeken aangezien die camping niet veel anders was dan een grote zandvlakte met een paar uitgedroogde bomen en enkele armoedige gebouwtjes. Wel hebben we nog even de kans gepakt om bij Dingo Beach het prachtige strand te bezichtigen. Een stukje verderop kwamen we nog een bord tegen waar een beach resort op stond aangegeven. Via een gravel weg, dat eigenlijk helemaal niet geschikt is voor ons busje, kwamen we bij een mooi strand met een groot restaurant en verschillende vakantiehuisjes. We hadden eens opgezocht hoeveel het zou kosten om te overnachten in zo’n huisje. De 240 dollar per nacht vonden we toch iets aan de prijzige kant, dus besloten we om maar weer te vertrekken van dit luxe resort.
Vanaf Dingo Beach zijn we door gereden naar Airlie Beach, de ‘place to be’ voor jongeren en backpackers. We kwamen bij een mooie camping aan waar we besloten om een paar nachten te blijven. Nadat we ’s middags in het zwembad waren geweest en hadden gegeten, zijn we naar het centrum van Airlie Beach gelopen. Daar zijn we tot in de late uurtjes gebleven. Het was er erg gezellig!

Gecrashte voorgangerUitzichtpunt BowenUitzichtpunt BowenDingo BeachUitzichtpunt BowenBowenUitzichtpunt BowenBruce HighwayTweede camping in Airlie Beach

Dag 8:
Nadat we vandaag, zondag 13 december, hebben uitgeslapen, zijn we na het ontbijt en een duik in het zwembad naar het centrum van Airlie Beach gewandeld. De wandelroute langs de haven biedt een prachtige uitzicht op de oceaan en de Whitsundays eilanden. In het centrum hebben we ingecheckt voor onze tocht voor de komende twee dagen. We gaan morgen namelijk twee dagen varen met een zeilboot langs de Whitsundays eilanden. ’s Nachts overnachten we in een baai van een van de eilanden. Verder hebben we de dag lekker relaxt aan het zwembad doorgebracht.

Haven Airlie Beach

Aangezien we tot en met woensdag in Airlie Beach zullen blijven, hebben we vandaag ook al een andere activiteit geboekt. We laten het voor jullie nog even verrassing, dus ik zou zeggen hou vooral onze facebook pagina’s en deze blog in de gaten! Het is tot nu toe al een geweldige reis en we hebben het enorm naar ons zin!

See ya,
Rick en Nick

1. Marina:
    13 december 2015
    Echt fantastisch! De reis van je leven! Geniet enorm van dit alles!!
  2. De-Elsjes Vinkel:
    13 december 2015
    Wat een plaatjes!! Prachtig. Geniet ervan.
    de Elsjes-Vinkel
  3. Liza Moerkens:
    13 december 2015
    Prachtig ,wat mooi geniet van jullie reis samen.
  4. Janny Schellekens:
    13 december 2015
    Wat een mooi verhaal. Boeiend om te lezen. Zo zijn we er toch een beetje bij. Een tijd om nooit meer te vergeten.. veel plezier nog samen.
  5. C.van de Merwe (Oma):
    15 december 2015
    In deze afgelopen dagen heb je al heel veel meegemaakt. Ik hoop,dat je er ook veel foto's van gemaakt,ik kijk er naar uit om ze als je terug bent ze kunt laten zien.inmiddels heb ik al heel veel fotos kunnen bekijken,. geniet er maar van,want dit is heel bijzonder.groetjes Oma van de Merwe